Wie is Karen Vriesman

Werken bij webshop Kixx online is afwisselend en hectisch. Karen Vriesman weet er alles van. Zij koopt samen met eigenaresse Jacqueline Oud alle kleding in. Van de leukste items voor baby’s tot hippe tienermode. Maar in drukke tijden helpt het hele kantoor mee om de nieuwe kleding uit te laden, te fotograferen en online te zetten. ,,Als we een nieuwe collectie als eerste online hebben, geeft dat wel een kick.’’

Karen Vriesman werkt sinds 2007 bij Kixx Online. In eerste instantie werden alle taken verdeeld over een klein team, inmiddels telt Kixx Online 17 medewerkers op kantoor en 7 in het magazijn. Allemaal met een eigen functie, van inkoop, fotografie en klantenservice tot magazijnmedewerkers die bestellingen zo snel mogelijk verzenden en ruilingen netjes verwerken. Karen houdt zich voornamelijk bezig met de inkoop. De kleding die online verkrijgbaar is, is daar niet zomaar terecht gekomen. Alle items worden zorgvuldig uitgezocht door eigenaresse Jacqueline en Karen. ,,Wij zijn verantwoordelijk voor de inkoop. We bezoeken voor ons bekende en nieuwe merken. Zij presenteren hun collecties zo overzichtelijk mogelijk, want ook zij willen dat wij de juiste dingen online hebben. Meestal hangt alles in een showroom op kleur of thema of zijn er setjes gemaakt. Zo zien we wat bij elkaar past en wat gecombineerd kan worden. Uit alle collecties maken wij een selectie die bij onze klanten past.’’

Gevoel voor mode en een neus voor de nieuwste trends en bijzondere merken zijn eigenschappen die daarbij niet kunnen ontbreken. ,,Als ik een merk of bepaalde kleding zie, weet ik vaak wel of het gaat lopen. Dat is intuïtie, ervaring en daarbij houden we de bladen, diverse modeblogs en Pinterest goed bij en we bezoeken veel beurzen’’, vertelt Karen. ,,Natuurlijk zit ik er wel eens naast. Dan mis ik iets wat hot wordt of een item loopt toch minder goed dan gedacht. Maar dat gebeurt gelukkig weinig. We vinden het ook juist leuk om commercieel minder interessante merken in de webwinkel te hebben om onze klanten iets aan te bieden wat exclusief is.’’

Het duo koopt vooral collecties voor stoere en hippe kids in. Basic spijkerbroeken, trendy jurkjes, leggings met printjes, shirts met studs en babykleding met een stoere twist. De look is belangrijk, maar wel altijd van de juiste kwaliteit. ,,Onze doelgroep houdt ervan om lekker buiten te spelen, in plassen te stampen en door de modder te banjeren. En baby’s maken hun outfit ook nogal eens vies. Kleding moet daar tegen kunnen. Wij kiezen bewust kwaliteitsmerken zodat het ondanks veel wassen en drogen mooi blijft.’’

Het werk van Karen is afwisselend. Het ene moment is ze bezig met de wintercollectie voor volgend jaar, het andere moment zoekt ze kleding uit voor komende zomer. Dan houdt ze zich bezig met de sale, bekijkt ze wat bijbesteld moet worden en welke items minder goed lopen. Dagen op kantoor worden afgewisseld met bezoekjes aan merken door het hele land. Bekende merken, maar ook nieuwe labels, want Kixx Online is altijd op zoek naar bijzondere merkjes voor het assortiment. ,,Die afwisseling vind ik heel leuk. Het betekent dat je snel moet kunnen schakelen, zeker in het seizoen. We hebben gelukkig een heel sterk team. Iedereen met zijn eigen taken, maar als het nodig is springen we allemaal bij. Tijdens de sale komen er soms wel 800 orders per dag binnen. Dan is het hard werken om alles in te pakken en te verzenden. Tussendoor worden spullen geretourneerd, bellen klanten met vragen en houden we de voorraad in de gaten. Zo is geen dag hetzelfde bij Kixx.’’ Ook als er een grote levering binnenkomt van een bepaalde collectie, laten iedereen zijn werk vallen en helpt met uitpakken en alles online te krijgen. De collecties worden in een speciale fotostudio gefotografeerd. De apparatuur en belichting zijn zo afgesteld dat de kleren goed en snel achter elkaar kan worden vastgelegd. Allemaal op dezelfde manier voor een mooie eenheid op de site. ,,De fotografen kunnen snel handelen en zetten de collecties op de juiste manier online. Het geeft echt een kick als we kleding als eerste in de webshop hebben. Dat betekent niet dat we ze het beste zullen verkopen, maar leuk is het wel.’’

De inkoopster heeft drie kinderen, een zoon van 13 en dochters van 9 en 3 jaar. Met een moeder in de mode zien haar kinderen er ongetwijfeld altijd hip uit. ,,Dat valt wel mee hoor’’, lacht Karen. ,,Ik ben waarschijnlijk wel meer met mode bezig dan andere moeders, maar dat betekent niet dat ze altijd super hip gekleed zijn. Dat hoeft ook helemaal niet. Ik vind het vooral belangrijk dat de kleding er leuk uitziet en lekker zit, zodat ze er fijn in kunnen spelen. De oudste twee hebben inmiddels ook een eigen stijl. Zij laten zich niet meer door hun moeder aankleden. Maar het is best handig dat ik kinderen van verschillende leeftijd uit onze doelgroep heb. Zo word ik op mijn werk en thuis altijd omringd door de leukste collecties.’’

Januari 2013