Een dag op kantoor bij…. Claesen’s

Het Nederlandse merk Claesen’s is ontstaan aan de keukentafel. Wat begon als klein ondergoedmerk voor heren, is twintig jaar later uitgegroeid tot een merk van wereldformaat voor heren, dames en kinderen.

 

Claesen’s heeft een eigen fabriek in India, verkooppunten over de hele wereld en staat op het punt om het eerste kantoor in India te openen. Kixx is benieuwd hoe een doordeweekse dag eruit ziet op het hoofdkantoor in Haarlem. Oprichters Maarten Klaassen en Gerard den Boer leiden ons rond in het sfeervolle pand en vertellen aan de keukentafel over het succes van hun bedrijf.

Hoeveel mensen werken op het hoofdkantoor

,,In onze fabriek werkt zo’n 350 man, maar hier op het hoofdkantoor zitten we met een klein, trouw team van tien man. Dat heeft veel voordelen, iedereen weet wat er speelt op kantoor en waar de ander mee bezig is. Daardoor kunnen we elkaars taken overnemen. Is het druk tijdens het seizoen met orders, leveringen of klanten die langs komen, dan springen we allemaal bij. Hierdoor is iedereen betrokken bij het merk. Debora Blaauw en Shirley van Boven zijn verantwoordelijk voor de styling, maar we denken allemaal mee over nieuwe ontwerpen, stoffen en printjes. Dan heeft de één ergens een bijzonder printje gezien of een idee voor een spannend detail in de nieuwe kinderlijn. Het is leuk dat we het hier echt met z’n allen doen.’’

Hoe is de sfeer op kantoor

,,We zijn een hecht team en de sfeer op kantoor is goed. We lunchen elke dag samen aan deze keukentafel. Dat is een gezellig rustpunt om bij te kletsen en te brainstormen. Daaromheen kan het heel hectisch zijn, zeker tijdens het seizoen. Dan gaat bij iedereen het verstand op nul en knallen. We werken dan keihard om de showroom op orde te krijgen, nieuwe collecties te tonen, klanten zo goed mogelijk te helpen en bestellingen op tijd te leveren.’’

Hoe begint jullie dag

,,De dag bij Claesen’s begint in de keuken voor een kop koffie of thee. Op maandagochtend zitten we aan de grote tafel om de week te plannen.’’

De keukentafel lijkt een belangrijk onderdeel van jullie dagelijkse routine

,,Dat klopt! In 1993 kwamen Gerard en Debora in aanraking met de textielbranche waar hun interesse is ontstaan. Toen ik ze eind 1993 leerde kennen was het plaatje rond. Je kunt wel zeggen dat ons merk letterlijk aan de keukentafel is ontstaan. Verder zitten we dagelijks aan de keukentafel. We bespreken hier de nieuwe collecties en bedenken leuke acties. Daarnaast is het ook een stukje van ontspanning en samenkomen.’’

Hoe ziet de dag er verder uit

,,Na de koffie en gezelligheid, gaat iedereen aan het werk. We hebben drie vertegenwoordigers die veel op de weg zitten om klanten te bezoeken. De stylistes werken in een kantoor dat volhangt met nieuwe kleding, inspirerende plaatjes, sfeervolle teksten en moodboards met stoffen, prints en ideeën. Zij zijn het creatieve brein, altijd bezig met schetsen en het opdoen van ideeën, zowel hier als in het buitenland. Verder hebben we een opslag waar alle orders en leveringen binnenkomen. Dat zijn er elke dag heel wat, dus we zijn altijd druk met dozen uitpakken en inruimen, bestellingen versturen en bijhouden wat moet worden nabesteld. En in de showroom hangt onze evergreenlijn uit en in het seizoen puilt het uit met nieuwe collecties.’’

 

Hoe fashionable zijn jullie op het werk

,,We zijn gek van mode, dus altijd wel fashionable gekleed, meestal met iets van Claesen’s. Van een complete outfit, tot de basic shirtjes en het ondergoed. Het is toch leuker om een mooie Claesen’s rand te zien als iemand hier op zijn knieën iets uitpakt, dan ander ondergoed.’’

Wat is het succes van Claesen’s

,,We zijn een Nederlands merk gebleven met een goede prijs kwaliteit verhouding. Onze producten blijven mooi als het vaak wordt gedragen en gewassen. Daarbij hebben we een brede collectie, met voor ieder wat wils, maar altijd met ons eigen gezicht. Je herkent onze printjes uit duizenden! Dat vinden wij heel belangrijk. Er zijn genoeg eenheidsworsten.’’

Hebben jullie nog toekomstplannen of dromen

,,Claesen’s is een groeiend bedrijf. We staan nooit stil, dat maakt het werk uitdagend. In 2005 openden we onze eigen fabriek in India. Daardoor is onze voorraad snel aangevuld, produceren we onder goede omstandigheden en is de kwaliteit altijd gegarandeerd. Begin dit jaar openden we ons eerste kantoor in India om vervolgens diverse winkels te openen. Een grote investering, maar volgens ons een gat in de markt. Er is daar geen goed kwalitatief ondergoed te krijgen, maar de vraag is er wel. Veel ondernemers zouden dit willen, maar voor ons is het haalbaar omdat we daar al onze eigen fabriek hebben. Verder barsten we van de ideeën, van een eigen kinderparfum en brillen tot schoenen. Alles om de Claesen’s look compleet te maken.’’

Claesen’s in het kort

Claesen’s is een oer-Hollands merk, opgericht door Gerard den Boer, Debora Blaauw en Maarten Klaassen. Claesen’s staat bekend om zijn basic ondergoed voor heren, vrouwen, kinderen en baby’s. Wat in 1993 begint als ondergoedmerk, is inmiddels uitgegroeid tot een compleet merk met een uitgebreide evergreenlijn voor baby, junior en senior in diverse kleuren. Daarnaast brengt Claesen’s vier keer per jaar een seasonal collectie uit met een under-, night-, fun-, swimwear en jeans voor junior en senior. Alle collecties hebben een duidelijke Claesen’s signatuur. Dat geldt niet alleen voor de kwaliteit, maar ook bijzondere details, eigenwijze prints en het getal 1964 wat in bijna alle items klein of groter terugkomt. De kindercollecties hebben een leuke ‘zo vader, zo zoon en zo moeder, zo dochter’ sfeer.

Januari 2013 

 

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

16 − twaalf =