‘Groeiende behoefte aan verdieping’

Yoga heeft de afgelopen vijf jaar een enorme vlucht genomen in Nederland. Type het woord yoga in op internet en het aanbod vliegt je om de oren. Yogascholen, opleidingen, yogareizen, winkels, workshops, blogs, webshops, kledinglijnen en props. Yoga is eindelijk van het zweverige imago verlost, yoga is hot.

 ‘De afgelopen vijf jaar is yoga ontzettend populair geworden’, stelt Bellatrix van Wingerden, yogadocent en bestuurslid van de Vereniging van Yogadocenten Nederland. ‘Yogaklasjes in studio’s, gezondheidscentra en buurthuizen schieten als paddenstoelen uit de grond. Door de enorme vraag naar yogadocenten, stijgt het aanbod van verkorte opleidingen zodat afgestudeerden sneller aan de slag kunnen.’   

 De vereniging is de laatste jaren behoorlijk gegroeid en telt inmiddels rond de 900 leden. Van Wingerden heeft geen idee hoeveel yogadocenten er verder lesgeven. Er bestaat ook geen databank met het aantal docenten, opleidingen en yogascholen in Nederland. Yogadocenten zijn wel verplicht zich bij de Kamer van Koophandel in te schrijven, maar zij vallen onder de categorie sportinstructeurs waardoor ook daar geen aantallen bekend zijn.

 Volgens Van Wingerden is yoga geen hype meer, maar onderdeel van het dagelijks leven van velen. Ook Hans ’t Hart van De Blikopener in Tilburg merkt dat de behoefte groeit. De yogadocent begeleidt al dertig jaar studenten. Vijf jaar geleden studeerden er jaarlijks zo’n 12 docenten af, inmiddels zijn dat er 20 en is er een wachtlijst voor de opleiding.

‘Er is behoefte aan verdieping. Mensen willen dichter tot zichzelf komen, ze zoeken de leegte in hun hoofd. Yoga is altijd populair geweest, maar de behoefte neemt toe. Net als de diversiteit in leerlingen. Van studenten tot bouwvakkers, van carrièrevrouwen tot 65 plussers, zij komen hier voor yogalessen, workshops of de opleiding. Yogadocent is echt het beroep van de toekomst.’

 Samen met de interesse, is de markt voor yogaproducten gegroeid. De keuze uit praktische en hippe matten, mooie tassen, sieraden, boeken en hulpmiddelen zijn eindeloos. De opmars is modeontwerpers ook niet ontgaan. De afgelopen jaren kwamen zowel Nike, Adidas, Stella McCartney, Björn Borg, Rituals als Barbara de Ru met speciale yogalijnen.

 Een andere ontwikkeling op yogagebied is het ontstaan van specialisaties. Vroeger was yoga voornamelijk voor ouderen, zwangeren en kinderen, tegenwoordig zijn er lessen voor meerdere specifieke doelgroepen.

‘Yoga bij kanker is hier een mooi voorbeeld van. Patiënten krijgen door de houdingen weer vertrouwen in hun eigen lichaam. Ze kunnen beter omgaan met pijn en geven hun lichaam dat verzwakt is door de ziekte weer kracht en souplesse’, aldus Van Wingerden. ‘Ik  verwacht dat de vraag naar yoga blijft groeien, als compensatie van het drukke leven dat wij leiden. In alle hectiek is ontspanning hoognodig en yoga is en blijft daar de perfecte manier voor.’

2012

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 + 17 =