‘Niet alles wat de klant doet is automatisch goed’

Irene Lagerwey: Manager Klant en Wonen sinds 1 april 2012.

Als manager Klant en Wonen geeft Irene Lagerwey leiding aan de teams Klant, Wonen en Vastgoed. Een hele verandering vergeleken met haar werk bij de politie en de sociale werkvoorziening. ‘’Het Grootslag staat nooit stil, is altijd bezig met vooruitgang. Dat is behoorlijk uniek als ik het vergelijk met vorige banen.’’

Irene Lagerwey houdt van verandering en uitdaging. Wat dat betreft zit ze bij woningstichting Het Grootslag op haar plek. Ze is sinds april 2012 manager Klant en Wonen en had voor die tijd geen werkervaring in de branche. Ze werkte bij de politie, was teamleider bij de reiniging in Amsterdam en de laatste vijf jaar bedrijfsleider in de sociale werkvoorziening.

,,De woningsector heeft wat overeenkomsten met mijn voorgaande banen, maar er is vooral veel nieuw’’ vertelt Lagerwey. ,,Toch voelde ik me hier heel snel thuis. Ik ben in het diepe gegooid, heb in het begin veel moeten vragen. Maar daar houd ik van. Alles zelf uitzoeken, vragen stellen en me vastbijten in de materie. Zo maak je het snel eigen.’’

Lagerwey moest zich vooral verdiepen in de regelgeving en de cultuur bij Het Grootslag. ,,De cultuur is heel anders. Het Grootslag heeft een helder doel voor ogen. De stappen die gezet worden leiden naar dat doel. Na elke stap gaan we voor de volgende. Stilzitten en genieten van wat je hebt bereikt zit er niet bij. Nee, de volgende stap wordt genomen. Dat is goed. Stilstand is achteruitgang en Het Grootslag wil en gaat duidelijk vooruit. Er is veel vernieuwing zowel intern als extern. Behoorlijk uniek als ik dat vergelijk met vorige banen.’’

De cultuur zorgt ook wel voor vragen bij de manager. ,,Sommige dingen zijn cultuurgebonden. Zo krijgen woningcomplexen voor ouderen ieder jaar een kerstboom van ons. Dat vind ik apart. Waarom zij wel en andere huurders niet? Het kost zo’n 900 euro, dus daar stel ik ook wel vragen over’’, aldus Lagerwey. ,,Het is niet zo dat ik iets direct afschaf of een verandering doorvoer. Daar is soms de tijd nog niet rijp voor. Maar ik zet het wel op de agenda. In de toekomstvisie staat dat Het Grootslag zakelijker moet worden, dat ben ik aan het invoeren. Het is belangrijk dat de huurder tevreden is, maar niet alles wat de klant doet en wil is automatisch goed. We geven nu wat meer tegengas.’’

Lagerwey werkte voorheen bij grote bedrijven, had 50 tot 200 man onder zich. Ze vindt het prettig om bij een kleinere organisatie zoals Het Grootslag te werken. ,,De lijnen zijn korter. Bij grote bedrijven gaat alles over veel schijven, hier worden sneller beslissingen genomen. Op andere plekken is het ook vaak zo dat de directie iets besluit en dat het in de maanden daarna bij het personeel doorsijpelt. Hier weet iedereen wat er speelt. Iedereen kent de toekomstvisie en daar wordt samen naartoe gewerkt. Elke afdeling gaat aan de slag met zijn doelstelling, die onderdeel uitmaakt van de jaardoelstelling. Tussentijds zijn er voortgangsgesprekken en aan het eind is er een evaluaties. Tijdens lunchbijeekomsten eten managers en servicemonteurs met elkaar een broodje. Dan wordt besproken hoe we ervoor staan, waar gaan we naartoe en hoe komen we daar. In alle openheid. Dat heb ik nooit eerder gezien. Heel bijzonder.’’

Er zijn verschillende punten die Lagerwey op de agenda zet. Digitaliseren, bewonersparticipatie en social media en het mutatieproces. ,,Op dit moment moeten huurders de woning in oude staat brengen, de toekomst zou kunnen zijn dat we met nieuwe bewoners door de woning lopen om te bekijken wat zij wel of niet willen veranderen of overnemen.’’

Dit jaar bij het Grootslag heeft Lagerwey veel geleerd en als positief ervaren. ,,We staan er financieel goed voor. Dat moet natuurlijk zo blijven. Al zijn er veel heftige ontwikkelingen in de branche, het valt mij op dat iedereen soepel met veranderingen omgaat. Dat is prettig. Ik heb me positief verbaasd dat er zoveel geld gaat naar maatschappelijke doeleinden. Er is een potje voor mensen met weinig geld voor bijvoorbeeld een nieuw behang en het beste buurtidee. Maar niet alleen naar huurders, ook voor het personeel wordt goed gezorgd. Wij krijgen een stoelmassage en er zijn hier wel zo’n zes smaken thee verkrijgbaar, terwijl ik gewend was mijn eigen thee mee te nemen’’, lacht ze. ,,Het Grootslag is sociaal aan de buitenkant en de binnenkant.’’

Interview in het jaarverslag Woningstichting Het Grootslag mei 2013

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 − 9 =